Underbara Mallis…

Nu är jag hemma igen efter tre fantastiska dagar på Mallorca!

Kan verkligen rekommendera Mallorca som fått ett uppsving i popularitet bland turisterna, men åk gärna innan, eller efter, den värsta turistsäsongen och inte under den varmaste perioden. Maj eller september tror jag är bäst!

Perfekt att ha Palma som bas och ta hyrbil och fara runt på egen hand på dagarna. Hotellet låg perfekt vid strandpromenaden med utsikt över marinan, katedralen och nära till biluthyrningen. På gatan bakom hotellet gick det bussar som tog oss snabbt och billigt in till centrum kvällstid när vi skulle äta middag då vi lät bilen stå.

En av dagarna for vi med vår hyrbil och betade av sydöstra delen och fann den helt fantastiskt otillgängliga stranden Cala des Moro, lunchade i mysiga Cala Figuera och vi strövade i det vackra naturreservatet Parc Natural de Mondragó och fann även där fantastiska stränder.

Tack vare rekommendation från mitt resesällskaps spanska vänner och ”planlöst” letande så fann vi den stökiga och genuina Tapas restaurangen La Boveda, där vi intog kvällens middag inne i Palma. Vilket ös, och tur min vän pratar spanska och kunde översätta, så vi beställde in en hel drös med tapas rätter…

IMG_4487Självklart måste man ju bara äta den underbara skinkan Jamon Iberica Belotta, den absolut finaste sorten som är lagrad mellan 36 och 42 månader och bara smälter i munnen. Piementos de Padron, som helt enkelt bara är sauterade i olivolja med havssalt på. En annan väldigt god rätt vi åt var Cogollos, salladsklyftor med mycket vitlök, örter, olivolja, citron och anchoas (sardell) på som var väldigt salt. Gott och enkelt men så genialt!

Härlig stämning där vi satt i den övre delen av restaurangen nära köket och baren. När vi beställde in notan kom de in med en liten shot med flytande limesorbet med lite blended whiskey i, dock hade det smakmässigt räckt med enbart limesorbeten för min del.

Dag två intog vi den nordvästra delen uppe i bergen, där vi fick trängas med alla entusiastiska cyklister som älskar dessa serpentinvägar, att de orkar, det var knappt bilen orkade i de hårnålskurvor som vi passerade…

Vi gjorde en liten tur i byn Sóller, dit man även kan ta ett mysigt tåg från Palma. Lunchen intogs på Sa Teulera någon kilometer från Sóller upp mot bergen. Cyklisternas favorit förövrigt från säker källa. Vita dukar och bra service, och vi frågade om vad de rekommenderade och de sa att de precis tagit ut en spädgris från ugnen så den tog vi. Ett lyckat val, den absolut godaste spädgrissida jag någonsin ätit, så mör och så mycket smak.

Sen fortsatte vi vår snirkliga färd över bergen, byn Deià, Valldemossa och den mest hiskeliga väg ner till Port de Valldemossa, där man på flera ställen inte kunde möta en bil…

IMG_4581På kvällen i Palma letade vi oss fram till Quina Creu en pinxtos och tapasrestaurang, men med en mer cool stämning än den från kvällen före. Där åt vi oss mätta på pinxtos. Man går själv fram till en disk där de har fullt med aptitretande små pinxtos, de flesta upplagda på bröd med en slags pinne/tandpetare instucken i varje.

Sen räknar servispersonalen ihop hur många pinnar man har på sin tallrik när de ska ta betalt.

Fantastiskt goda pinxtos. Även där egentligen så enkelt och så genialt. Funderar på vad för pinxtos jag ska göra av våra svenska råvaror när jag kommer hem, lite swedish style sådär…

IMG_4631Där provade jag även en fräsch och god drink som redan är poppis där nere som jag tror blir årets sommardrink här hemma. Aperolspritz och den kommer från Italien, man fyller massor med is i ett stort vinglas, tar 3 del Prosecco, 2 del Aperol, 1 del sodavatten och apelsinklyfta och sugrör såklart!

Allt blir som gott i Spanien, tom Bocadillosen jag åt på flygplatsen, som såg så trist ut, men åh vad god den var.